„Ce vrea să ne transmită MAMA, de fapt? Mesajul este simplu și genial: într-adevăr, în momentul de față ne confruntăm cu ceea ce Walter Benjamin numea sărăcia experienței, suntem în permanență expuși la un trafic de pseudoștiințe, trăim într-o inflație de manuale de dezvoltare personală, iar amețitoarea dinamică a informațiilor nu este decât reversul fricii noastre de vid.” (Ana Ionesei, Book Hub)

„Ultimul spectacol al lui Mihai Lukács nu a venit ca un răspuns pandemiei, dar între capitalismul târziu global și frica față de următorul cutremur, starea de dezastru pare să fie o condiție perpetuă. “MAMA” face un melanj de stiluri și tematici, lucru în care s-ar putea pierde ușor, însă Lukács gestionează atent fiecare secvență si replică pentru a ajunge la echilibrul mult dorit. Muzica Mariei Sgârcitu este cadrul perfect pe care predica matriarhăi, interpretată de Oana Rusu, să aibă impactul propus, construind un discurs suficient de fluid cât să atragă orice demografică, fără să își piardă ecourile socio-politice.” (Jessica Brenda, Echinox)

„În horror-ul pe care îl trăim în Mama, miracolul, corporația, și bogăția devin o singură entitate, și ea se supune unei logici care are propriul ei lanț de alcătuire: profeții teribile, anecdote, revelații permanente, legături cauzale anarhice, care nu sunt explicate decât de Dumnezeu, dar care sunt foarte eficiente.” (Andrea Lieber, Revista ARTA)

„Noul spectacol al lui Mihai Lukács, Mama, este o subversivă insinuare în mecanismul manipulării prin fanatism și o deconstrucție a capitalismului (văzut ca un cult).” (Oana Stoica, Scena 9)

„Cât de uşor e să pici în plasa unui cult? Mama ne demonstrează că e mult prea uşor. Mi-a amintit de conceptul legitimităţii prin charismă. Ca în Mama, liderul charismatic apare în perioade de criză, reprezentând o icoană a schimbării. Performance-ul reuşeşte, într-un final, fie să te convingă profund, fie să ieşi cu gândul „Astea chiar voiau să mă facă să intru în cultul lor? Pe bune?”. Cred că asta e exact ceea ce şi-au propus: să arate cât de periculos şi de uşor e să fii convins, într-o perioadă de criză, să intri într-o organizaţie bizară, care îţi promite o zi de mâine mai prosperă, mai fericită.” (Olivia Călin, Liternet)

„Prezentat în ambianţa pădurilor din preajma platformei Complexului turistic Piatra Neamţ de pe malul Bistriţei, pe terasa Rubik Hub, încadrată în ecleraj SF, cu cerul înstelat deasupra noastră, spectacolul Mama a fost o surpriză de proporţii incomensurabile. Mărturisesc că am fost foarte şocat de propunerea regizorului Mihai Lukács care a transformat spaţiul de joc în estradă pentru o ceremonie astrală, de un bigotism extrem, a unei secte religioase nenumite.” (Adrian Țion, Liternet)

Spectacolul MAMA a primit Premiul „Cătălina Buzoianu“, acordat de Teatrul Tineretului Piatra Neamț. În spirit de solidaritate cu sectorul teatral independent, artistul Dan Perjovschi ne-a donat onorariul său pentru lucrarea „Desen de intrare“. Suntem onorați de gestul său cât se poate de concret. Acest Premiu încurajează viziunile novatoare și critice despre teatru și despre lume ale artiștilor independenți, s-a acordat pentru prima dată în cadrul Festivalului de Teatru Piatra Neamț 2021 – Postprezent și sperăm să devină o lungă tradiție.

May be an illustration of text

Trupa „MAMA”:

Oana Rusu, Maria Sgârcitu – performere
Mihai Lukács – regizor, dramaturg
Mișa Dumitriu, Alex Horghidan – scenografie
Maria Sgârcitu – muzică, versuri

Trailer:

©Adriana Lucaciu
©Adriana Lucaciu

©Marius Șumlea